cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Vlakte

Deze ochtend gingen we om kwart voor zeven de staat Utah in over de zoutvlakte. De langste rit tot zover. 118 mijl, dus 190 km. Deze rit is voor organisatie altijd zorgelijk. Hitte, open vlaktes, wind, uitdroging en grote afstanden. Risico's te over en daar houden ze hier niet van. Heet is het niet geworden. Uitgedroogd zijn we ook niet. Toch was het niet gering. Hans en ik rijden samen en dat was vandaag mijn redding. Dat samen rijden vandaag betrof Hans die het zware kopwerk tegen de wind in deed. Om half twee waren we in het hotel waar we allerhartelijkst ontvangen werden. Morgen is de rustdag. Misschien wil Hans wel een biertje. Door het kamerraam zien we een zwembad...

Van de 118 mijl hebben we 100 mijl zoutvlaktes gezien en zout water. De wereld is grotendeels wit. De weg is onvoorstelbaar vlak en bedreigend recht. De strook langs de snelweg was redelijk schoon. Alle gelegenheid om lekker te dromen. Ik heb alle er ervaringen van tochten door vlaktes doorgenomen in mijn hoofd. De Waddenzee bijvoorbeeld, met een rugzak op mijn rug wandelen naar een eiland. Dat heb ik vaak gedaan. De eerste keer met de middelbare school waarbij pater Reiners er niet aan kon ontsnappen zijn waardigheid op te offeren door te moeten urineren met de pij omhoog ergens in de verte. Vlaktes laten je niet ontsnappen. Of de Afsluitdijk op de fietsvakantie met een tas van jeugdherberg naar jeugdherberg. De watervlakte links en rechts. Vlaktes zijn genadeloos. Of de Eemnesser polder waar ik vroeger met mijn vader naar toe ging om de koeien te melken. Een polder met alleen in de verte bebouwing. Wat vond ik die vlakte toen leeg. Of de Flevopolders. Op die vlakte zij alle wegen Amerikaans recht. Of schaatsend over het IJsselmeer van Enkhuizen naar Staveren. Dat heb ik meerdere keren gedaan. Op een gegeven moment ben je het zicht op beide oevers kwijt. Vlaktes werpen je terug op je zelf. Zo was het vandaag allemaal. Zout in plaats van sneeuw. Geen zicht meer op begin en eind. Geen voorzieningen. In de ochtend de zon in de ogen daarna als koperen ploert. De wind als vriend en vijand.

Vlaktes zijn vooral mooi.

Reacties

Reacties

Frans

Wat een mooie bespiegeling over de vlaktes, Ton. Ik vond dit de mooiste rit, althans de meest bijzondere. Natuurlijke waren er meer spectaculaire uitzichten, maar die enorme witte velden om je heen zijn onontkoombaar mooi. En dan te weten dat het de arena's zijn voor wereldrecords. Ik zie ook dat jullie de fietsen neerleggen op de ABB manier. Heel efficiënt. Het ziet er niet uit, maar is een zege voor het materiaal. Geniet van je eerste rustdag. Probeer de Mormonen een beetje op afstand te houden.

Wijnie

Lijkt me prachtig die lege vlaktes.
Ka een van jullie uitleggen waar ABB voor staat?
Lieve groet uit Zonnig Oegstgeest.

Ank

Ja, vlaktes ... mooie gedachten Ton!
Lopend over bevroren rivieren met een dunne streep als horizon en hoe je dan je klein, kwetsbaar maar vooral helemaal een met het landschap wordt . Alsof je langzaam oplost, maar eigenlijk is het alleen de tijd die oplost. Het nu, het vroeger en het zintuigelijk gaan door elkaar lopen. Bijzondere, maar waardevolle tijdservaringen..
Jullie verhalen lees ik iedere ochtend aan het ontbijt: arbeidsvitaminen ! Heerlijk !

Anja mast

Een bijna poëtische beschrijving ton!!
Mooi gedaan,als ik het zi lees komt die rustdag wel als gewenst.
Fijne dag!!

John

Mooi beschreven!
De volgende tekst kwam bij mij naar voren:

The road ahead is empty
It's paved with miles of the unknown
Whatever seems to be your destination
Take life the way it comes, take life the way it is

Een fijne rustdag gewenst!

Ton

Anne en Anja

Veel plezier nog op Oerol. Wij gaan nu pannenkoekjes bakken op het ontbijt.

Hans

Wijnie, ABB = America by Bycicle.

Cocky

Wat een bijzondere tocht, toch...... dankjewel Ton voor dit stukje proza......Dat is toch ook kopwerk?
En eh, Hans: op je rondje Woerden - Enkhuizen - Woerden zag je niks!.......
En nu? Nu zie je van alles: nou moeh?

Karin

Mooi geschreven Ton, veel gezegd met weinig woorden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!