cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Wijn

Vandaag was het geweldig fietsen. Een vlakke route van Erie naar Hamburg. Ja ja Hamburg. Veel bekende steden zijn hier, we zij de staat New York ingefietst, ook te vinden. Voelt raar aan. Liverpool, Syracuse, Manchester, Angola, Eden en zelfs Amsterdam. We fietsten noordoostwaarts langs het Eriemeer. De ligging langs de kust maakt kennelijk dat het terrein geschikt is voor wijnbouw. Het ziet er allemaal niet zo romantisch uit als in de Moezel maar er zijn wel veel wijngaarden en grote ook. Wijnranken dus, gecombineerd met mooi weer, blauw water en haventjes. Voelt echt als vakantie.

Wijn heb ik nog niet gedronken deze reis. Met al dat fietsen heb je meestal vooral dorst en die kan beter niet met wijn gelest worden. Dan maar een grote pot bier op tafel, eentje. Sommigen drinken wel een wijntje. Een enkeling niet eens met mate. Witte wijn wordt nog wel eens aangevuld met de overbekende klonten ijs. IJs daar doe je tenslotte alles mee hier. Grappig is het bedenken dat een specialiteit van deze streek ijswijn schijnt te zijn. Die wordt gemaakt van druiven waar de vorst overheen gegaan is. Schijnt... teamgenoot en wijndrinker Ernie beweert dat dat een mythe is. De druiven worden niet alleen gebruikt voor wijn maar ook voor druivensap en de onvermijdelijke druivenjam. Alle hotels sinds San Francisco hebben maximaal drie soorten jam en daar zit altijd grape jelly bij.

Om koffie en lunch te nuttigen belandden we bij Heidi's Hide-out. Eén van de vele oorspronkelijke koffiehuisjes langs de weg. Heidi runt de tent alleen. Geen wifi (jammer), geen airco (pluspunt), geen gezelligheid (tsja), goede koffie (hoera) en het meest armoedige eten dat je je maar voor kunt stellen. Geen wonder dat de bekende ketens het goed doen hier. De uiterst vriendelijk Heidi was verbaasd dat wij, fietsend vanuit San Francisco, uitgerekend bij haar terecht gekomen waren. Ze zei dat ze het prima kon redden zo met zo weinig overhead. De tafels waren allemaal gedekt. Er is kennelijk klandizie voor haar aanpak.

De rustdag van gisteren heeft iedereen goed gedaan. Iedereen was vlot binnen. Wij hebben ons niet gehaast. Dit is tenslotte pas de eerste van de 8 laatste dagen. Het aftellen is namelijk wel een beetje begonnen. Sommigen zijn daar al weemoedig over. Voor hen is er niets leuker dan fietsen. Wij vinden fietsen zeker ook meer dan leuk. Toch lonkt het thuisfront steeds sterker. Dan zullen we daar zeker ook een glas wijn op willen heffen.

Lyanne

Op afstand proost met een glas wijn! Nog een goede fietsweek.