cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Empire State

In bijna alles dat je veel doet zit het risico dat gewenning een rol gaat spelen. Mijn benen zijn inmiddels gewend aan het fietsen...... en ze ruiken de stal. Ze willen steeds harder. Mijn tastzintuigen laten me minder vaak temperatuursschommelingen voelen of het laat me meer onverschillig of het koud, warm, vochtig, zonnig of wat dan ook is. Mijn ogen hebben al veel van Amerika gezien .... en minder dingen gaan me opvallen. Ik denk minder vaak 'Oh, mooi huis' of 'Zo, wat een mooi vergezicht'. In dat laatste schuilt het gevaar dat ik ze nog erg goed moet gebruiken om de eindeloze hoeveelheid gaten, putten, troep, spoorwegovergangen, plotseling ophoudende 'shoulders' in te schatten. Een man op de maan zetten en een internationaal spacestation in een baan om de aarde houden zijn twee dingen, maar wegonderhoud is iets anders. Zal wel iets met de verdeling te maken hebben tussen 'county-, staats- en federaal geld'. Ik hoorde gisteravond iemand zeggen dat de republikeinen vooral ingezet hebben om in zoveel mogelijk staten republikeins bestuur aan de macht te krijgen en dat ze niet zo geïnteresseerd waren in wie er nu president zou worden. Nu kunnen ze in allerlei staten de belastingen verlagen en programma's met betrekking tot gezondheidszorg, onderwijs, trainingen om werkelozen aan een baan te helpen etc. schrappen. Ik ben vergeten te vragen of dat ook gevolgen heeft voor wegonderhoud... wanneer dat ook een kwestie van 'staatsgeld' is, dan gaan de wegen er de komende jaren niet beter bij liggen. Ook veel bruggen zouden in Nederland niet door een test van Rijkswaterstaat komen; teveel roest. Korte termijn lapwerk.

Mijn benen en mijn ogen hebben me vandaag weer 80 mijl dichterbij het einddoel gebracht. Voornamelijk vlak, sommige stukken langs het echte(!) Eriekanaal. Veel kanalen hier in de buurt staan middels duikers in verbinding met het het bevaarbare Eriekanaal, maar lijken langzaam dicht te groeien. Het onderhoud daarvan wordt aan vrijwilligers overgelaten. Tja.

De keuze voor deze manier van wegonderhoud heeft gevolgen voor ons fietsenrijders, maar is overkomelijk. Gewoon goed uitkijken. Andere zaken zoals bijvoorbeeld een vestiging van Walmart hebben grote sociale gevolgen. Walmart is 's werelds grootste warenhuisketen. Je kunt er praktisch alles kopen. Alles is er. Al wil je een fiets of afslankpillen kopen. Die afslankpillen kun je ovigens ook in en drive-thru apotheek kopen! Wanneer zo'n Walmart zich in jouw stad vestigt, dan daalt de gemiddelde levensstandaard. Gewoon omdat ze zulke lage lonen betalen, dat bijna iedereen in de buurt armer wordt. Niet alleen de werkers worden armer, maar als je armer wordt, dan heb je ook minder te besteden. Je gaat minder geld uitgeven aan (goed) voedsel. Goedkoop voedsel is vetter, bevat meer zout en suiker. Je wordt zwaarder, je krijgt misschien suikerziekte of andere chronische aandoeningen..... geen geld om een dokter te betalen..... Je gaat minder vaak uit eten, koop je minder vaak een wasmachine, ga je minder naar de bioscoop, naar de kapper etc. De kapper wordt dus armer van de Walmart. Je hebt misschien twee banen nodig om in je levensonderhoud te voorzien (Working poor) en je hebt minder tijd om je kinderen te zien en op te voeden tot zelfstandige wezens die op een volwassen manier beslissingen kunnen nemen. Misschien dat daarom de politiek hier net lijkt op 'gedoe op het schoolplein tussen 9-jarigen'. Elk land krijgt de president die het verdient... Dus deze child-emperor, die nu de machtigste man op aarde is, zou zomaar het product kunnen zijn van het Amerikaanse kapitalistisch systeem.

En fietsen Ton en ik door dit mooie afwisselende land, waar echt heel veel aardige mensen wonen. Betrokken, vriendelijk, gastvrij, ze doen meestal niet moeilijk, je kunt altijd een praatje met ze maken, presteren ze ook heel wat (de man op de maan). De eigenaresse van een restaurant hier in de buurt was in de wasserette toen we -voor de laatste keer- onze kleding gingen was. Vol met vragen en adviezen wat we het beste met onze was konden doen, maar ook een beetje teveel alcohol op.

Vooruit, nog een paar dagen door The Empire State en Vermont en wordt New Hampshire het sluitstuk van deze kennismaking met Amerika en de Amerikanen.

We genieten er nog steeds van!


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!