cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Water

Vandaag wat het vooral water, water en nog eens water. Dit is de laatste "normale" fietsdag. Iedereen stond er weer om zeven uur. Dit keer niet in de vertrouwde pakjes maar uitbundig uitgedost in allerlei regenjassen, regenbroeken, helmhoezen, schoenhoezen en wellicht nog andere beschermingsmiddelen. Het regende, niet superhard maar vasthoudend. De stemming was opgewekt en vastberaden. We verlieten Brattleboro over de Connecticut-rivier en waren daarmee uit het bergstaatje Vermont. Al de hele reis vertellen we iedereen die het weten wil dat we naar New Hampshire fietsen en nu zij we er. De route was prachtig. De weg deed ons wederom aan Wallonië denken, ongelooflijk wat een prutswerk. Het regende dus. Genieten van het prettige landschap en de leuke dorpjes zat er niet in. Letten op de weg en doorrijden, dat was het devies. Op zulke dagen komt het erg aan op de kledingkeuze. Echt koud was het niet dus wij kozen voor de normale zomeroutfit aangevuld met regenjack en schoenhoezen. Verder hadden we de benen ingesmeerd met vaseline. Het ging prima. De regen bleef constant en de temperatuur bleef licht boven de 11 graden. Door je in te spannen en het gas er af te helen kan de temperatuur in de minisauna van de regenjas prima geregeld worden. De SAGstops hielden we kort om niet af te koelen. Eten is niet veel nodig, gek genoeg. Ik begin steeds minder te eten trouwens. De bekende ontbijten en SAGtafel heb ik nu wel voldoende gezien.

Al dat regenwater brengt ook weer nieuwe energie. Op één of andere manier is de vermoeidheid verdwenen. Er zit veel zuurstof in de lucht en de drang om naar de stal te gaan is groot. Er kruipt water in de schoenen. Er zit water op de bril. Onder regenjas zit transpiratievocht. Het opspattende water deponeert wegvuil achterop de broek. De waterflessen hebben we niet aangeraakt omdat we geen dorst hadden. Het water op de weg belemmert het zicht op de diepte van de gaten in de weg. De regen maakt bovendien dat je slecht zichtbaar bent. Verder koelt het water af. Eerst de handen, dan de benen, vervolgens de voeten endan langzaamaan het lijf. Voor velen werd dat een probleem. Ondanks de massa flapperend kunststof bleken diverse dunne lijven niet bestand tegen het frisse water. Teleurgesteld maar met opgeheven hoofd stapten ze in de bus. Toch waren er nu, gelukkig, een groot aantal coast-to-coast-diehards die wel gewoon konden doorzetten. Druipend melden ze zich bij de receptie in Manchester om ingecheckt te worden. Ze hadden bij het hotel gelukkig voor water gezorgd. Nu om de fiets af te spoelen. Dat moet je eerst doen. Ik heb vroeger geleerd: "Eerst het paard verzorgen, dan de ruiter".

Eén van de afstappers was Ian. Gisteravond hadden we een shirtruilspel. We hadden een SHV-fietsshirt beschikbaar gesteld. Dat was het meest gewilde object van het hele ruilspel. Hans en ik hielden er mooie shirts aan over. Uiteindelijk won de Australische gezelligheidskampioen Ian dit shirt. Hij beloofde plechtig deze kampioenstrui met ere te verdedigen. Dat is vandaag niet gelukt. Misschien moet Ian maar eens wat meer water gaan drinken....

Frans

Nog een paar (of is het slechts één) mooie dag(en) gewenst! Ik heb met veel plezier jullie verslag gelezen. Wie weet ontmoeten we elkaar ergens een keer. In Mei hebben de Nederlandse deelnemers van ABB 2014 met een aantal Amerikaanse rijders een trip rond Nederland gemaakt. Groot succes. Veel plezier ook. Ik hoop dat jullie band met de groep ook zo goed is en zal blijven. Het is een prachtige trip en een mooie ervaring. Ik geloof wel dat we in 2014 beter weer hadden. Voor volgers van jullie blog die ook een ander verhaal willen lezen. Mijn 'Dagboek Amerika' is nog steeds te bestellen bij Bol.com, elke winkel of bij:
Have A Safe Trip. And A Safe Flight Home.
Frans

Ank

Op naar de 'Wheeldip' . Behouden terugvlucht straks, wij hebben zo genoten van jullie verhalen!
En Hans alle gasten zijn hier dankzij de roze wegmarkeringen veilig aangekomen en konden de pijlen ook weer terug naar huis volgen (was wel nodig later in de nacht ... ) Ga ik in het vervolg elk jaar doen;-)

Biertje

Chapeau. Alle Biertjes nemen hun hoed af, Ton Nu maar hopen dat de Pubquiz een Amerka ronde heeft. Zijn we - wederom- verzekerd van de overwinning. Goede reis terug en we zetten je Biertje vast klaar!

Henk en Marie-José

New Hampshire in zicht, raar idee dat jullie er bijna zijn. Jammer dat er op de Atlantische oceaan geen fietspad ligt, want dan waren jullie vast nog doorgefietst. Goede thuisreis gewenst, waar jullie vast een warm en droog welkom wacht.

Herman

Door jullie beeldende manier van schrijven kreeg ik regelmatig het gevoel dat ik zelf op die fiets zat door Amerika. Bedankt voor jullie verhalen en tot in Woerden of Brabant

christa

Fantastisch Hans wat een prestatie. Zeggen wij u tegen. we hebben jullie gevolgd hoor.
Nog een paar dagen en dan is Woerden weer inzicht. Ook leuk toch? Met Thea en het busje. Alvast veel plezier op jullie volgende trip en tot ziens in hoek van Holland.

Walt

Hope your trip across America was everything you hoped for. Glad to have ridden some of it with you. I had a lot of fun on the "Dutch Bus"