cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Golden Gate

Golden Gate in de Golden State

De Golden Gate-bridge leidt niet naar een gouden hek en is zelf ook niet van goud.

Stevig metaal en rood geschilderd. Wel mooi! Erg leuk om overheen te wandelen.

Voordat we de brug opliepen raakten we in gesprek met een mevrouw. Ze was van de JW (Jehova Witnessers); speciaal aan het begin van de brug aanwezig om potentiële zelfmoordenaars ervan te weerhouden om van de brug te springen. Ze was erg aardig en het zou haar vast lukken om te doen waarvoor ze was gekomen. Er blijken nogal wat mensen van de brug te springen. Teveel. En de staat is nu bezig om een vangnet aan de brug te hangen (ook niet van goud). Waar de zelfmoordenaars dan naar toe zullen gaan...... zich verdrinken in de Pacific?

De Golden State is ook niet van goud, tenminste niet voor veel mensen. Vraag het de zwervers, die naast de maatschappij lijken te leven. Er zijn er genoeg.

De hop-on hop-off bus bracht ons door heel SF, een mooie stad. Veel Victoriaanse huizen en niet zoveel wolkenkrabbers. Elke wijk lijkt zijn eigen karakter te hebben en er wordt vaak gerefereerd aan de Summer of Love, een golf van love, peace and understanding die hier eind jaren zestig van de vorige eeuw over de stad kwam.

Ik weet niet wat de hippies van toen gezegd zouden hebben van de opmerkingen van de bustourleaders over waar je wat, waar en lekker eten, wie waar woont en hoeveel een huis kost. Ik heb ieder geval ook geleerd dat een dochter van Cher een geslachtsveranderende operatie heeft gehad en dat Cher het er mee eens was.

De bustourleaders waren beslist geen Jehova's getuigen... geen opmerkingen over zwervers of zelfmoordenaars.

Er werd wel oude 'hippiemuziek' gedraaid in de bus. Met California Dreamin' (The Mama's and the Papa's) uit de luidsprekers over de Golden Gate bridge weer terug naar de stad, is echt leuk voor oude mannen als wij.

Er werd veel gerefereerd aan diverse aardbevingen die SF te verduren heeft verkregen en ongetwijfeld nog te wachten staan. Het heeft de stad wel gemaakt tot wat het nu is, maar ja, niets blijft hetzelfde.

En wij blijven ook niet op dezelfde plaats. Vandaag kennismaking met de groep en instructie in het Amerikaans fietsen.....

Karin

Californication. Goed begin van jullie reis, legendarische muziek, op naar hotel California en later de Nevada desert door On a horse with no name. Veel plezier, leuk om jullie zo te volgen!

Marja

En nu Go,Go,Go On

johan

jw is toch echt voor mij een andere groet

johan

sorry groep