cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Wind en water

Hét verhaal van vandaag gaat over de elementen...

We vertrokken vanuit Truckee om via Lake Tahoe naar Reno/Sparkling te rijden. Wel nog één echte berg over maar verder niet ingewikkeld. De rivier waar we langs reden was over het fietspad gespoeld dus reden we over de weg. Na jarenlange droogte hebben ze hier veel sneeuw en water gehad. Trump heeft gelijk, zo zal de conclusie van veel opgeluchte Amerikanen wezen. Niemand in de fietsgroep houdt van Trump en we weten niet of dit "bewijs" voor zijn gelijk hen goed uitkomt of niet. Praten over politiek ligt gevoelig. Soms hoor je sjsst als het daarover gaat. Hoe dan ook, ook de meren zitten goed vol en de feestcommissie van Tahoe City heeft een probleem: Geen ruimte op het strand voor het traditionele vuurwerk. Beneden in de zon aan de oever van het meer nog een beker USslobber gedronken en toen op naar dik 2700 meter. Gemakkelijke brede weg met veel uitzichtpunten. De fietsers zijn stram van de dag van gisteren. Hans niet, die dendert iedereen voorbij met hartslag 110. Dat heb ik al als ik mijn gras maai.

Bovenop was het koud en indrukwekkend. Prachtig uitzicht op Reno in Nevada, de staat met gokpaleizen en legale prostitutie. Vlug naar beneden, er is ons een prachtige weg beloofd. Er stond een forse wind. In de afdaling werden we regelmatig overvallen door stevige windvlagen. We vroegen ons af hoe het rest zou vergaan. Velen zijn aan de magere kant en dus erg vatbaar voor de zijwind. Zelf vonden we het ook best spannend. Beneden in het dal werden we met hoge snelheid naar het hotel geblazen. Na verloop van tijd druppelen onze reisgenoten binnen. Vol van verhalen. Sommigen zijn iedere bocht afgestapt. Mensen hebben het koud gehad. Verhalen over willen doen van 60 km/uur. Opluchting overheerst.

De elementen bepalen het avontuur.