cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Kansas......

Iedereen was laat binnen gisteravond. Bij het diner kon je wel zien dat iedereen "de zakken vol had". Het stormachtige slot van gisteren had zijn sporen achter gelaten. De routerap combineerden we maar met het ontbijt en ook het dagelijkse fietsklusmomentje paste niet in het schema. De rap in de ochtend maakte duidelijk dat het weer een lange vlakke rechte weg zou worden. We moesten ons bewust zijn van het feit dat iedereen moe is en dus werden we aangemoedigd vrolijk te blijven. Dat is iets wat we ons sowieso al voorgenomen hadden.

We vertrokken weer om half zeven en het liep als een trein. Rechte platte weg, spoorlijn ernaast. Heerlijk weer. Overal boerenland. Soms wat koeien in het zicht. Af en toe kregen we de Arkansas-rivier te zien. We volgen deze stroom al vanaf Salida. We dalen langzaamaan steeds verder. Nu zitten we 800 meter hoogte. De rivier neemt, gek genoeg, in omvang niet toe. Vermoedelijk wordt er veel afgetapt voor de landbouw. Er wordt water gesproeid met enorme installaties en overal lopen gegraven kanaaltjes. De akkerbouwers hier doen vooral wat jongetjes graag doen; spelen met zand en water. Op Google Earth kun je goed zien door de groene cirkels waar het water terecht komt. De helft van de gebouwen langs de weg is verlaten. Veelal met verlaten auto's erbij én, heel vreemd, dode populieren. De uitzichten hebben meestal geen einde. De graansilo's van de coöperaties zijn markeringspunten aan de horizon. Geen kerktoren te zien. Onderweg komen we één fietser tegen die een ligfiets naar het westen stuurt. Het lijkt ons lastig manoeuvreren omdat je nooit weet of automobilisten je gezien hebben. Ook komen we een wandelende dame tegen met een grote rugzak. Die moet goed plannen want voor je het weet kun je het volgende stadje niet voor het donker is bereiken.

Het weer bleef gelukkig goed en niet te heet. Voor iedereen was het een haalbare rit maar wel weer een heel eind; 105 mijl. We zijn nu in Garden City in Kansas. We hebben nog heel wat dagen Kansas tegoed. Het schijnt niet gevariëerder te worden. Morgen een kortere rit en waarschijnlijk een gunstigere vertrektijd. Dat is nodig ook want we zijn in de central timezone terecht gekomen. We zijn dus een uur dichter bij Nederland gekomen.....

Josee

Het valt me vaker op; dan hebben jullie het zoals nu over een "haalbare rit" en die is dan 105 mijl. Voor gewone stervelingen (zoals ik) zou dat een tocht van twee of drie dagen zijn..
Knap hoor