cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Dodge City

Vandaag een kort ritje van Garden City naar Dodge City. 51 mijl. We begonnen met een 'hotelflat', dat is een lekke band in het hotel. Een minicuul stukje ijzerdraad van een band van een truck had de voorband van Ton weten te vinden. En dat werd bij het vertrek voelbaar. Hij gaat echt de 15 lekke banden wel halen.....

Een rit door Kansas. Door de leegte, over eindeloos rechte wegen, met vergezichten die af en toe onderbroken worden door enorme graan silo's (als kathedralen aan de horizon). Het golvende landschap laat je steeds hetzelfde zien. Grasland, grasland, maisvelden, maisvelden en natuurlijk graan-,graan- en graanvelden. Gelukkig konden we ergens halverwege 'aanleggen' in de plaatselijke drogisterij van Cimarron. Alles is hier cowboy, zelfs de meiden van de bediening zijn cowboy.... in ieder geval, ze laten zich er op voorstaan. Wat er aan cowboyachtig is aan de enorme feedlots, die we natuurlijk ook passeren, blijft onduidelijk. De geschiedenis leeft hier sterk. Waar eens miljoenen bizons graasden, zijn nu feedlots. Bizons, moedwillig (bijna) uitgemoord om de oorspronkelijke bewoners van het land te verdrijven. Indianen waren afhankelijk van de open prairies en bizons. Honderden mensen werden aangespoord om op bizonjacht te gaan. Vanuit een trein, maar ook vanaf een paard werden de bizons afgeknald. 140 bizons in 40 seconden is het record... zo konden we lezen in het Boothillmuseum in Dodge City. Het schijnt razendsnel in een jaar of tien gedaan te zijn, met als resultaat voor de Indianen: 'Theirgreat Mother Earth had become real estate'. Nadat de Indianen verdreven waren bleef er grasland over. Miljoenen koeien werden vanuit Texas aangevoerd. Hetgeromantiseerde beeld van de cowboys is ook gebaseerd op een periode van 10-15 jaar. DodgeCity was een korte periode het hart van cowboyland. Vechtersbazen, wetteloosheid, shootdowns, prostitutie, sheriffs die eerst schoten en dan pas vragen stelden, gokken, drinkgelagen, begrafenisondernemers, een kerkhof waar je met je laarzen aan begraven kon worden (Boothill), handel in - en drijven van vee over de prairie maakten van Dodge City het toneel waar series als Rawhide en Gunsmoke hun oorsprong vonden.

Het maakt het fietsen door dit land wel bijzonder. Je zou met Armando kunnen spreken over 'schuldig landschap'. Er is aardig wat kwaad geschied in dit landschap. Terwijl we op ons dooie gemakje er door heen fietsen. Wind van opzij, aangename temperatuur, goeie benen en maar peddelen. In de moderne tijd op weg naar een SAG-stop, het volgende hotel, ondertussen volgestopt met kersen, appels, bananen, dadels, boterhammen met jam, soort van gesuikerde rijstkoekjes, repen met iets, noten gemengd met soort m&m's, stukken sinaasappel en weer een banaan. Eet zoveel je maag je toestaat. En vanavond vast weer een stuk vlees uit de feedlots.....