cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Rusten

Rusten betekent op deze 30-ste dag: relatief uitslapen, ontbijten zonder fietskleding te hoeven dragen en zonder op de klok te hoeven kijken; fietsen schoonmaken met Keith Richards' Jukebox uit de luidspreker, kettingen (laten) vervangen door exemplaren die de volgende 2750 kilometer de tandwielen in beweging moeten brengen, nog een keer ontbijten - met nog maar eens koffie. Ton ging de stad in op zoek naar een winkel om zijn iPhone te laten schoonmaken, het huis van Jesse James te bezoeken evenals het Pony Express-museum. Ik heb alleen maar gegeten en nog maar eens gegeten en toen gelunched met twee fietsgenoten. Ook zij vragen zich af waar tot nu toe de diversiteit van Amerika te zien is (geweest) wat betreft bevolkingsgroepen. Bijvoorbeeld Afro-Amerikanen hebben we tot nu toe alleen in de staat California gezien.... en ook hier in St. Joseph kom je ze op straat niet tegen. Hispanics zie je zelfs in dit hotel niet. Ik krijg het idee dat er sprake is van een bijzondere vorm van 'verzuiling' in verschillende bevolkingsgroepen en dat 'de witte mens' - met al zijn privileges (en rijkdom) - zich moeilijk een voorstelling kan maken hoe het is om als 'anders gekleurde' in dit enorme land te leven. En ervaringen bijvoorbeeld als de inmiddels overleden Miles Davis had. In en door de muziek was hij (enigszins) rijk geworden; hij kon zich een Ferrari veroorloven; er in rijden bleek schier onmogelijk. Om de haverklap werd hij aangehouden. Zwart en Ferrari, dat kon niet samen. Als mensen zo gescheiden van elkaar leven, ontstaat er een 'us and them'-maatschappij. Mijn lunchende fietsgenoten hebben met ABB eerder fietstochten door de VS gemaakt. In sommige groepen was praten over politiek uit den boze en soms fietsten 'right-and leftwing' van elkaar gescheiden. Uitzonderingen weliswaar, maar het geeft mij te denken. Het lijkt dat in sport, theater en muziek die werelden wel bij elkaar komen en misschien is dat hoopgevend. Vooruit, vanavond naar een baseballwedstrijd en misschien, als we het zo lang uithouden ook nog genieten van het vuurwerk. Morgen is het Onafhankelijkheidsdag en we zijn gevraagd om allemaal in ons America by Bicycleshirt naar Chillicothe te rijden. When in Rome, do as Romans do.

JanS

Was vandaag weer een lekker intervalschemaatje Hans!

Marcel

Ik vind het leuk alle ervaringen te lezen maar toch,jaloers word ik er niet van.Maar het gaat om jullie tenslotte en ik begrijp dat het voor jullie wel genieten is.Grt. Marcel.

Cocky

Beste meelezers, gisterenavond heb ik geprobeerd om de omvang van Hans zijn uitdijende fietsdijen te weten te komen. Had associaties met Chris Hoy, je weet wel. Is niet gelukt; wel stuurde hij een fotootje met zijn fietsbroek ietsje omhoog, maar even meten ("waarmee moet ik dan meeeeten?"') dat zat er niet in.... maar toch even stiekum zijn spieren aanspannen, dat dan weer wél!..