cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Korter

De dagen beginnen korter te worden....... niet alleen omdat het 21 juni is geweest, maar ook omdat we minder hoeven te fietsen. De twee dagen achter elkaar van meer dan 100 mijl werden vandaag gevolgd door een rit over 'slechts' 88 mijl. In het routeboek stond oorspronkelijk 85 mijl vermeld, maar een andere route over betere wegen leidde ons naar Youngstown. Ik kan de routes natuurlijk niet met elkaar vergelijken, maar over deze route valt met geen mogelijkheid te klagen. Behalve dan dat een of andere idioot met een grote pick-up Ton bijna van de sokken reed.

Half bewolkt, iets meer dan 20 graden, slingerende veelal stille wegen door een afwisselend landschap, bossen, de altijd aanwezige maisvelden, weilanden met koeien, braakliggende stukken, veel water, riet, dorpjes, stadjes, heuvel op en ook weer af.

Prachtige dag. Mensen houden op deze zaterdag op diverse plekken 'garage-verkoop', dat wil zeggen: alle overbodige spullen worden buiten gezet en te koop aangeboden.

Andere mensen houden hun maaiconditie op peil door gemotoriseerd voor, achter en opzij van hun huis het altijd maar groeiende gras in bedwang te houden. Ik ben benieuwd op welke manier ze dat 's winters doen. In Hartsville was het dorp uitgelopen om op straat te eten, te drinken, naar karatevoorstellingen te kijken, kinderen te schminken, spelletjes te doen, naar muziek en de drumband te luisteren. Een soort Koningsdag, maar dan zonder echte koning, zonder Trump, Russen, nepnieuws, beschuldigingen en onderbroken te worden door reclame. Gewoon gezellig. We hebben tegen onze gewoonte in zelfs onze fietstocht er voor onderbroken. Gene, een van de stafleden had over ons gezegd: 'Jullie zijn net als die andere Nederlanders. Hard fietsen en als ze er bijna zijn, gaan ze koffiedrinken'. Nu, nog voordat we halverwege waren, zaten we in de zon aan de koffie met gebak. Rustig aan dus.

Langzaam begon het minder heuvelachtig te worden, werden de rechte stukken weg weer langer en konden we op zoek naar onze 'steady state'.

Vlak voor Youngstown kregen we bij wijze van cadeautje 7 mijl fietspad over een oude spoorwegverbinding voor de wielen. Beschut fietsen. Hartstikke mooi.

Morgen naar Erie, 94 mijl, overwegend vlak. Daarna rustdag... naar de Niagarawatervallen en dan nog slechts 8 dagen. Het wordt korter.

Frans

Dag mannen,

Ik herinner me de wedstrijdjes met Gene nog goed! Zou je mijn hartelijke groeten willen overbrengen (en ook aan Jane als ze er bij is). Ik hoop dat Erie minder 'depressing' is als in 2014. Maar jullie gaan naar de Niagara Falls begrijp ik. Was destijds een brug te ingewikkeld. Nog een paar honderd mooie miles gewenst. Ik geniet van jullie verslagen en foto's. Frans