cross-usa-bike-challenge-hans-en-ton.reismee.nl

Koud......

Bij de Tour-rap van gisteravond kregen we de mededeling dat het vandaag koud zou zijn. Vanmorgen vertrokken de meesten van ons met lange mouwen en lange broeken. Een enkeling waagde het met een korte fietsbroek. Ton en ik waagden het zelfs om ook met korte mouwen te gaan fietsen. Onze uitdossing werd geweten aan het feit dat wij Noord-Europeanen én schaatsers zijn. 'Oh, Hans, you are wearing nothing!' Ik voelde toch dat ik fietskleding aan had.

De routeaanwijzingen waren zeer beperkt. Het kwam neer op: 'rij naar de Interstate, beklim een heuvel, op de top daarvan is de SAG-stop, daal af en ga wanneer je 52 mijl gereden hebt de Interstate af; in Battle Mountain, ga daar twee keer rechtsaf en je vindt het volgende hotel'. Ook de afstand was beperkt: 55 mijl (88km). Een heerlijke rit. Mooi weer, zonnig, wind mee, een temperatuur tussen 12 en 22 graden, geen lekke banden of andere pech, weinig verkeer op de Interstate én mooie vergezichten over het woestijnlandschap. Wat kan het land hier leeg zijn! Een soort van rooie gloed over de bergen maakt het nog mooier en indrukwekkender. Bij aankomst in Battle Mountain (genoemd naar een veldslag tussen kolonisten en native americans in 1857) koffie bij Bakkers Brew. Helaas was er ondanks de Hollandse naam geen appeltaart verkrijgbaar - dan was het helemaal zondag geweest...., maar de chocolade brownies bleken prima vervanging. Al gauw werden we op het terras vergezeld door velen uit ons fietsgezelschap. Enkelen nog steeds met een soort van regenjackjes aan.

Battle Mountain is een klein plaatsje van net geen 3000 inwoners. Ooit een kopermijn stadje met een spoorlijn. Het ziet er wat armoedig uit. Een aantal huizen staat leeg. Veel Amerikaanse vlaggen. Een winkel waar je vuurwerk kan kopen (no smoking), de mensen lopen er sjofel bij. Op de deur van een casino staat: 'no shirts, no shoes, no service'. We lunchen bij MacDonalds. Voor mij de derde keer in mijn leven dat ik in een MacDonalds terecht kom. Prima salade. Hoe dat bedrijf groot en rijk geworden is door de verkoop van hamburgers, is mij echter een raadsel.

De lucht betrekt, er is regen en wind voorspeld voor morgen en het tijdstip van vertrek is nog TBA (to be arranged). Tot nu toe hebben we veel geluk gehad met het weer. Eigenlijk ideaal fietsweer de afgelopen 9 dagen. Morgen echt koud?

Wijnie

Leuk , mannen, t klinkt of jullie t nAr je zij hebben, lieve groeten

Wijnie

Het naar je zin hebben